CRBR – zgłoszenia zarządów

W dniu 31 października br. weszły w życie przepisy  nakładające między innymi na stowarzyszenia zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, obowiązek zgłaszania beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).

Beneficjentem rzeczywistym jest osoba posiadająca faktyczny wpływ na działalność danego podmiotu i w przypadku stowarzyszeń takimi osobami są członkowie zarządu stowarzyszenia.

Zgłoszenia dokonuje się drogą elektroniczną na stronie CRBR w zakładce “Utwórz zgłoszenie” 

w terminie do 31 stycznia 2022 roku. W przypadku stowarzyszeń zarejestrowanych w KRS po 31 października 2021 roku, zgłoszenia należy dokonać w terminie 7 dni od dnia wpisu organizacji do KRS.

W takim samym terminie (7 dni) dokonuje się zgłoszenia każdej zmiany danych już zgłoszonych do Centralnego Rejestru Beneficjentów.

Zgłoszenie jest bezpłatne, ale wymaga posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP.

Sankcje za niewywiązanie się z obowiązku zgłoszenia do CRBR w wyznaczonym terminie, niezgłoszenie beneficjenta rzeczywistego, czy też podanie informacji niezgodnych ze stanem faktycznym, mogą sięgać do 1.000.000 zł.

Do 50.000 zł może zapłacić kary beneficjent rzeczywisty, który nie poda osobie uprawnionej do dokonania zgłoszenia niezbędnych informacji lub poda niewłaściwe dane.